Principes Wudang Qigong Shiba Fa.

In de lessen gebruiken we vaak de basisoefeningen Qigong. Deze basisoefeningen en de reeks van 10 Qigong oefeningen maken onderdeel uit van de Wudang Qigong Shiba Fa. Bij de beoefening van Wudang Qigong Shiba Fa hebben we te maken met bepaalde principes aangaande de manier van bewegen. Deze korte serie basisoefeningen kan heel goed als opzichzelfstaande oefening worden uitgevoerd, maar is tevens zeer geschikt om de bewegingsprincipes van Wudang Qigong Shiba Fa aan den lijve te ondervinden. Het is om precies dezelfde reden dat deze serie ook wordt gebruikt als opwarmoefening voor bijvoorbeeld Taijiquan.
 
Met behulp van deze oefeningen raak je vertouwd met :

- goed 'staan' of 'wortelen'
- verticaal staan
- het verticaal draaien van de lichaamsas en daarbij de armen meenemen
- het verschil tussen 'ontspannen' en 'slap'
- het naar de handen transporteren van qi

Het zijn zogeheten 'natuurlijke oefeningen'; dat wil zeggen dat we ons alleen maar hoeven bezig te houden met ontspanning, zowel fysiek als mentaal. Ze zijn redelijk eenvoudig en je hoeft geen aandacht te schenken aan zaken zoals de ademhaling.

Een van de genoemde aandachtspunten, zowel bij deze oefenreeks als bij de Wudang Qigong Shiba Fa, behoeft enige verdere uitleg; het is dat wat we 'ontspanning' noemen.
Uitgaande, bij wijze van voorbeeld, van een voor ons uit gehouden, licht gestrekte arm - dus met de elleboog enigszins gebogen - laten we bij 'ontspanning' de feitelijke houding intact; alleen proberen we binnen die vorm alle spierspanning te laten wegvloeien. Dit is een zeer gezonde houding omdat we op deze wijze de meridianen geopend houden en de qi toestaan om vrijelijk heen en weer te gaan. 'Ontspanning' staat in scherpe tegenstelling tot 'slap'. Bij 'slap' laten we niet alleen de spierspanning wegvloeien maar staan we tevens toe dat de houding van onze arm als het ware 'instort': de elleboog valt naar beneden of de pols klapt dubbel doordat we de hand laten hangen. Dit laatste is een erg ongezonde houding omdat we hierin de meridianen afsluiten en de qi wordt geblokkeerd.

Je kunt deze prettige, simpele oefeningen heel goed elke dag even oefenen. In totaal duurt de gehele serie ongeveer 5 minuten (elke oefening ongeveer 1 minuut), hoewel je dit kunt verkorten of verlengen naargelang je eigen wensen: je herhaalt de oefeningen gewoon al dan niet (dus elke oefening korter cq. langer uitvoeren). Probeer wel elke oefening gedurende dezelfde tijdsduur uit te voeren. Voelt gewoon beter.

Hier vind je nog meer achtergrond informatie over Wudang Qigong Shiba Fa.

Bron : Qigong - Chinese gezondheidsoefeningen (Fei Yuliang & Roel Jansen).